17 juni 2022

Scania BEV ellastbilar

Ökad kraft, räckvidd och laddkapacitet

För längre och tyngre transporter

Scania introducerar nu, i enlighet med sin utstakade elektrifieringsresa, nya lösningar för BEV-lastbilar (battery electric vehicles). Den senaste versionen, som erbjuds med sovhytter ur R- och S-serierna, ingår som en del i de kompletta lösningar som öppnar dörren till elektrifierade väg­transporter för en mängd olika kunder och tillämp­ningar på vid gavel. Med en installerad batterikapacitet på 624 kWh tillhandahåller Scania lösningar som ger förut­sättningarna för att använda elektriska lastbilar även i regionala drifter och tyngre tillämpningar upp till 64 ton.

För kunder som vill accelerera sitt förändringsarbete

Och sätta sig själva i förarsätet

− Den här introduktionen utgör en betydande milsten för oss och för våra partners, säger Christian Levin, Scanias CEO. Vi utökar nu vårt erbjudande i alla dimensioner genom att öppna för möjligheterna att köra elektriskt för en mängd olika kunder i transportindustrins ekosystem. De här bilarna utgör kärnan i lösningar som erbjuder den kapacitet och prestanda som kunder ivriga att elektrifiera redan suktar efter.

Scanias senaste batterilastbilar baserar sig på klassiska egenskaper hos Scania som modularitet, hållbarhet och en totalekonomi med förutsättningar att matcha eller rent av överträffa vad man kan förvänta sig från konventionella lastbilar. De åtföljs också av en uppsättning tjänster och funktioner beträffande egenskaper och drift som gör dem till kompletta lösningar, med laddning, finansiering, försäkring och underhåll som viktiga byggstenar i erbjudandet.

− Att vi adderar de här lösningarna till vårt utbud öppnar för de kunder som vill accelerera sitt förändringsarbete och sätta sig själva i förarsätet, säger Fredrik Allard, Senior Vice President och chef för Scanias lastbilselektrifiering. Vi möjliggör en klok övergång för dem genom att inkludera viktiga kundvärden som partnerskap och nollutsläpp i hur vi utformar vårt erbjudande.

De nya Scania-fordonen innebär att kunderna kommer att kunna välja såväl lastbilar som dragbilsekipage, exempelvis för kyltransporter av mat. Räckvidden varierar med tågvikten, konfigurationen och topografin. En 4x2 dragbil kan räkna med upp till 350 km mellan varje laddning, givet en snittfart på 80 km/h på motorväg. Fasta rutter med möjlighet till laddning på åkeriet och/eller destination är allra förmånligast. Finns det dessutom ytterligare laddmöjligheter, exempelvis under förarens obligatoriska 45-minutersrast, kan förstås räckvidden förlängas ytterligare.

− Scania har nu nått en fördelaktig mognadsgrad beträffande vår elektrifierade laguppställning, säger Fredrik Allard. Med det här tillskottet till vårt befintliga utbud med hybrider och de helelektriska fordon för urbana applikationer vi introducerade 2020, har vi idag en lika mångfacetterad som hållbar produktportfölj av nollemissionsfordon att erbjuda våra kunder.

Läs mer om BEV på scania.com