06 februari 2023

Ladda inför nästa åk

Mobil laddenhet i Åre

Under sportlovsveckorna 13 februari–10 mars, distribuerades varor till restauranger och kaféer i Åre med Scanias ellastbil. Eftersom det saknades möjligheter till snabbladdning för tunga fordon på plats, placerade Scania en mobil laddenhet i Åre under perioden.

Klicka här för att se filmen.

– Under den mest intensiva semesterperioden i de svenska fjällen vill vi gå i spetsen för varutransporter med ellastbilar, även på platser med begränsade möjligheter till laddning. Under de närmaste åren kommer vi att se en allt större andel av varutransporterna med ellastbilar och vi vill bana väg för framtidens hållbara transporter, säger Jessica Björkquist, ansvarig för e-mobilitet på Scania Sverige, och fortsätter:

– En ellastbil, som i det här fallet laddas med grön energi, minskar sitt CO2-utsläpp med upp till 90% jämfört med motsvarande diesellastbil. Med en mobil laddenhet vill vi visa att elektrifiering är möjlig här och nu och att man inte behöver vänta på vare sig nätkapacitet eller laddstolpe för att kunna elektrifiera.

Åkeriet Sandberg & Jonsson, som kör för DB Schenker, levererar på uppdrag av Martin & Servera till cirka 35 restauranger, kaféer och offentliga verksamheter i Åre. Sandberg & Jonsson satsar starkt på en omställning till hållbara transporter och sommaren 2022 tog åkeriet den första helelektriska lastbilen i Jämtland i drift, en Scania 25P. Den laddas nattetid på åkeriets depå i Östersund och levererar under dagen varor i Östersund och på Frösön med en stödladdning lunchtid.

– Det har fungerat väldigt bra, rapporterar trafikledare Mikael Ivarsson, Sandberg & Jonsson. Kunderna, föraren och vi är alla nöjda.

Den mobila laddenheten ryms i en container med laddstolpe för en maxkapacitet på 150 kW för CCS2-laddning av två fordon. Den förses med el genom Northvolts Voltpack Mobile System med ett energilager på 560 kWh.

Under de mest hektiska dagarna kom alltså de första matleveranserna med ellastbil i Åre. Något som gynnar miljön på flera sätt.

– Det är kul att kunna visa att elektrifierade transporter faktiskt kan fungera också i vår fjällvärld. Vi har många kunder som är intresserade av ellastbilar så detta ger oss också fina möjligheter att provköra fordonet med andra kunder också, säger Lina Olsson, marknadschef på Berners Tunga fordon.

När lastbilen inte laddades så erbjöds elektrifierade personbilar att nyttja laddningen, 20 minuter per kund, mellan klockan 8.00-12.00 samt 13.0-15.00 mot en avgift som skänktes till Röda Korset i Ukraina.