11 mars 2024

Hållbara transporter till Bocuse d’Or

Lastbilen, en Scania P 340, som drivs av komprimerad biogas lånas ut av Scania Sverige och återförsäljaren Berners Tunga Fordon i Östersund.

Restprodukter i tanken när Sverige tävlar i gastronomi

När Team Sweden ska tävla i världens mest prestigefulla tävling för kockar, Bocuse d’Or, är det Scania och återförsäljaren Berners Tunga fordon som sköter transporten av utrustningen till Europa-uttagningen i Trondheim. För uppdraget valdes en biogaslastbil som drivs av organiskt avfall.

I Bocuse d’Or deltar kockar från cirka 60 länder. Sveriges tävlande, eller kandidat som det heter i dessa sammanhang, heter Gustav Leonhardt som tillsammans med sin assistent, eller ”commis”, Noel Moglia, coach Peter Asp Jelksäter och ett tiotal andra personer till på plats i och kring tävlingen bildar Bocuse d’Or Team Sweden. Innan det är dags för finalen i början av 2025 i Lyon i Frankrike ska Gustav representera Sverige i delfinalen i Trondheim i Norge den 20 mars.

För att maximera möjligheterna till en god placering krävs köksutrustning och tillbehör av olika slag och det är här Scania kommer in; den tunga transporten från Stockholm till Trondheim och tillbaka hanteras av en biogaslastbil från Scania.

– Det är inte bara viktigt för oss på Bocuse d’Or Sweden utan för hela branschen att bli mer hållbara. I tävlingen har det blivit mer och mer fokus på att minimera svinn och kan man göra något bra, till exempel biogas, av det svinn som ändå alltid blir är ju det perfekt, säger Andreas Stenberg som är VD för Restaurangakademien och ansvarig för Bocuse d’Or Sweden.

Catharina Qvist, hållbarhetsansvarig på Scania Sverige:
– Vi är glada och stolta över att stötta svensk gastronomi med det som är vår styrka, nämligen svensk ingenjörskonst. Att köra på biogas är ett utmärkt sätt att minska sitt koldioxidavtryck här och nu. Dessutom tycker vi det passar bra att transportera livsmedel i ett fordon som faktiskt körs på ett bränsle som tillverkas just av restprodukter från livsmedelsproduktion och matlagning.

Lastbilen som ska lastas den 15 mars och sedan köras från Stockholm till Trondheim är en Scania P 340 som drivs av komprimerad biogas. Den lånas ut av Scania Sverige och återförsäljaren Berners Tunga Fordon i Östersund.

För att även det svenska teamet ska transporteras hållbart mellan Stockholm och Trondheim så har Berners person- och transportbilar sponsrat med två Volkswagen ID.Buzz:ar som drivs på 100 procent el.

Berners person- och transportbilar har sponsrat med två Volkswagen ID.Buzz som drivs på 100 procent el för att även det svenska teamet ska transporteras hållbart mellan Stockholm och Trondheim.

Berners person- och transportbilar har sponsrat med två Volkswagen ID.Buzz som drivs på 100 procent el för att även det svenska teamet ska transporteras hållbart mellan Stockholm och Trondheim.