Scania

Sök efter

  • Streamline
  • Lina
  • Arbetsbelysning
  • Färdskrivartjänster
(Tryck på Esc för att stänga)

Elbussar från Scania trafikerar Östersund

- ett steg mot ett fossilbränslefritt år 2030.

SCANIAS ELBUSSAR I ÖSTERSUND GYNNAR NATUR, TRANSPORTER OCH ENERGIPRODUKTION

Harren, öringen och fiskgjusen är tillbaka i Billstaån, där tre småskaliga kraftverk producerar lokal förnybar energi för Östersunds elbussar. Framtidens kollektivtrafik är partnerdriven och förenar ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.

Text: Conny Hetting Foto: Dan Boman

Det pånyttfödda djurlivet i Billstaån är grädde på moset för jämtlänningarna, som främst är stolta över att ligga i framkant när det gäller att utveckla hållbara transportsystem för framtiden. Elbussprojektet i Östersund visar att det går att kombinera kollektivtrafik med moderna miljökrav, effektiv förnybar vattenkraft och höga naturvärden. I partnerskap och samverkan mellan olika intressenter har man utvecklat en lösning som gynnar både natur, energiproduktion och transporter.

Linje 6 i Östersund är en helt ny 14 kilometer lång stomlinje, från Torvalla söder om staden genom centrum till den nybyggda stadsdelen Brittsbo i norr. Här kör operatören Nettbuss elbussar från Scania. Sedan Linje 6 startade i mars 2018 har de tre första elbussarna rullat 120 000 km, och drygt 300 000 resenärer har ljudlöst och utsläppsfritt tagit sig till och från sina arbeten.

– I början av 2019 sätter vi in ytterligare tre elbussar från Scania på Linje 6. Vi har också långt gångna planer på att starta ännu en elbusslinje på Frösön, där Östersunds flygplats också ligger. Det här är bara början på något större, säger Anne Sörensson, Klimatsamordnare och projektledare för elbussprojektet i Östersund.

Man diskuterar också möjligheter att använda elbussarna i de två världsmästerskap som Åre och Östersund arrangerar i början av 2019: Alpina VM (FIS Alpine World Ski Championships) 5-17 februari och Skidskytte-VM (IBU World Championships Biathlon) 7-17 mars.

– Det krävs en del pusslande och dessutom mobila laddstationer vid flygplatsen och i Åre. Men det skulle ju vara fantastisk att kunna erbjuda helt fossilfria transporter under dessa stora evenemang.

Elbussarna är en viktig pusselbit i att elektrifiera hela transportsektorn i Östersund.

– Vi började tidigt att satsa på laddinfrastruktur för elbilar och har nu gått över till elbussar. Vi ser denna elektrifiering som en viktig del i att Östersund ska vara fossilbränslefritt till år 2030. Det är ett väldigt offensivt mål, menar Anne Sörensson.

ELBUSSAR FÖR HÅLLBARA TRANSPORTER

Hållbara transporter handlar om att förflytta människor och gods och samtidigt bidra till ekonomisk och social utveckling, utan att riskera vare sig miljön eller människors hälsa och säkerhet. En brytpunkt, där ny teknik och nya affärsmodeller gör att hållbara transporter slår igenom på bred front, är nära.

I Östersund drivs övergången till helt fossilfria transporter av samarbete i ett partnerskap mellan kommunen, företag, organisationer och regionala och nationella myndigheter.

Sedan 2015 har kommuner och landsting i Sverige möjlighet att söka stöd från Trafikverket för att främja hållbara stadsmiljöer via så kallade stadsmiljöavtal. De projekt som söks bör ta ett samlat grepp för att främja hållbara stadsmiljöer och hållbart resande. Laddinfrastruktur för elbussar kan komma i fråga för stadsmiljöavtalen om de ingår i en större paketlösning med andra kollektivtrafikanläggningar, som exempelvis särskilda bussfiler med hållplatser och signalsystem.

I den första ansökningsomgången 2015 beviljades Östersund kommun medfinansiering till en elbusslinje och en av motprestationerna var att den skulle färdigställas 2018.

För att hitta lämpliga fordon var det självklart för projektgruppen att resa till Södertälje. Med nära 100 procent av de befintliga stadsbussarna och en omfattande testverksamhet i regionen av nya fordon och lösningar, var Scania var redan i högsta grad en del av Östersunds kommun.

Elbussarna man fastnade för är av modellen Scania Citywide Low Floor och introducerades vid världens största bussmässa Busworld i Kortrijk, Belgien i slutet av år 2017.

Efter sju månader i drift konstaterar Anne Sörensson att elbussystemet levererat till 100 procent.

– Vi startade i vintras när det var 30 minusgrader och körde under sommar i 30 plusgrader. Bussarna har fungerat problemfritt i ett spann på 60 grader!

– Och det har varit roligt att se hur nöjda kommuninvånarna är. Vi har haft en väldigt hög acceptans, både under byggprojektet och efter att driften startade. Enda klagomålet har varit att de gamla bussarna som fortfarande går på andra linjer låter för mycket…

EN TUR MED SCANIAS ELBUSS

Linje 6 mellan Torvalla och Brittsbo är en av de tyngst trafikerade busslinjerna i Östersund med cirka 100 avgångar per dag. Sedan linjen lades om och elektri-fierades har flera nya bostadsområdena fått tillgång till stadsbussarna, vilket gjort att fler har möjlighet att välja bussen framför bilen.

Linjen är drygt fjorton kilometer lång och går från Torvalla i sydöstra delen av Östersund, via centrum och sjukhuset till det nya stora bostadsområdet Brittsbo i norr. Turtät-heten är 15 minuter i högtrafik och trafiken klaras med sju bussar. Linjen har drygt 800 000 resenärer om året och trafiken är igång 16 timmar varje dag. Varje buss på linje 6 avverkar 330 kilometer om dagen. En del av sträckan går på reserverade bussgator.

Vid ändhållplatserna i Brittsbo och Torvalla Centrum laddas bussarna i 6-8 minuter i de så kallade pantograferna, innan de kör tillbaka till andra ändhållplatsen och laddas igen. Bussarna klarar att ta sig fram och tillbaka från en av ändhållplatserna på en laddning och kan alltså fortsätta köra även om det blir fel på någon av laddstationerna, eller vid en förse-ning då det inte finns tid att ladda bussen.

I Brittsbo har pantografen just laddat bussens batterier när Petra rullar ombord barnvagnen med dottern Lina. Petra tycker om de öppna ytorna med lågt och plant golv som gör resandet enkelt och bekvämt också för henne.

Lina sover, och så snart Petra slagit sig ner pluggar hon in mobilen i ett av eluttag för att ladda och surfa på väg in mot stadens centrum.

– Ska jag vara ärlig så upplever jag inte den här bussen som en ”buss”, säger hon.

UPPKALLAD EFTER SUCCÉTRÄNAREN

De tre första elbussarna har alla fått personliga namn. ”Tor-Britt” är uppkallad efter de båda ändhållplatserna Torvalla och Brittsbo, ”Jorm” efter ett regionalt bergtroll och ”Potter” är naturligtvis döpt efter den brittiske fotbollstränaren Graham Potter som tog lilla Östersunds FK ut i Europa och fotbollens finrum innan han värvades av engelska Championship-klubben Swansea.

– Det Potter gjorde med fotbollen i Östersund var snudd på magi. Kanske den här elbussen – och dom andra – kan sätta ännu djupare avtryck, säger Petra.

Vid Kyrkparkens hållplats i centrala Östersund kliver Karin på ”Potter”, för att ta sig de tio hållplatserna till Odenbacken, där hon bor. Hon har gjort resan fem dagar i veckan det senaste halvåret, och säger att hon har svårt att minnas hur det var att åka i en ”vanlig” buss.

– Jag jobbar i ett serviceyrke mitt i stan och har det oftast ganska körigt på dagarna. Det kan kännas obeskrivligt skönt att kliva på elbussen och glida iväg hemåt, så mjukt och nästan ljudlöst. Ibland kan jag nästan känna att jag skulle vilja ha en längre resa hem, berättar hon.

”VI BYGGER FRAMTIDENS STAD" - Energiexperten

– Detta är ett partnerskap där man bidrar från olika håll. Vi, med vår kunskap om energi och transmission men också genom att leverera lokal, förnybar energi in i det här systemet. Scania med sin kompetens och sina produkter. Och kommunen, som är själva mötesplatsen för allt detta. Det är så här vi kommer att se innovation drivas fram för just den omställningen som vi behöver i våra olika sektorer, säger han, och förtydligar:ik Brandsma, vd för det kommunägda energibolaget Jämtkrafts huvudkontor på Kyrkgatan i Östersund, pratar gärna om synergier i den stora omställning som både energi- och transportsektorn nu är mitt uppe i, och han är imponerad av samarbetet runt elbussprojektet i Östersund. Projektet genomförs i samverkan mellan Scania och Östersunds kommun, Krokoms kommun, Jämtkraft, Nettbuss, Länstrafiken, Trafikverket, Region Jämtland Härjedalen och ABB.

– Här har vi två olika aktörer från två branscher som gemensamt kommer med ett erbjudande som vi har utvecklat från scratch, och där vi tittar på ett helhetsperspektiv; Hur ska framtidens städer se ut? Det finns så många aspekter som påverkar det här, allt från livskvalitet och klimatförändring, till hur man använder staden på ett bättre sätt. Det tycker jag är unikt med det här projektet.

Erik Brandsma ser elektrifieringen som en viktig - om än inte den enda - lösningen för omställningen i transportsektorn.

ÖRINGEN KOM TILLBAKA

Billstaån rinner från sjön Näkten, ner till Storsjön, Sveriges till ytan femte största sjö.

Här fanns på 1800-talet ett rikt djurliv. Men för 100 år sedan byggdes såg och kvarn och man började flotta timmer i vattendraget som förlorade sin naturliga ström. När man byggde om kraftverken och öppnade ån var det som att slå på en strömbrytare!

Direkt började harren att gå upp för att leka. Och strax följde 100-tals stora öringar klättra uppför omlöpen, en del stora knusar på uppemot 10 kg.

”DET HAR FUNGERAT KLOCKRENT!” - Bussbolaget

Nettbuss Stadsbussarna trafikerar nio linjer i Östersund med totalt 30 gula Scaniabussar.

En nyckelperson i elbussprojektet är Håkan Olofsson, trafikplanerare och systemvårdare för operatören.

Bussarna som Nettbuss kör i Östersund är av modellen Citywide LF 4x2. Dessa är utrustade med en elmotor på 130 kW som drivs av litium-jonbattrerier på 110 kWh. Redan de tre ytterligare bussar som kommer i början av 2019 kommer att ha starkare elmotorer och större batterier.

Såväl värme som luftkonditionering är stora energislukare och på elbussar är det särskilt viktigt att hålla ner energiförbrukningen. Golv i kompositmaterial, extra isolering i taket och LED-belysning inne i bussen är exempel på åtgärder för att spara energi.

– För oss på Nettbuss har det här varit en mycket positiv upplevelse. Våra anställda tycker att det har fungerat klockrent, helt enkelt. Elbussarna går faktiskt bättre än våra väl inkörda dieselbussar. Och det gäller vridmoment och acceleration, stabilitet, bromsar och motsvarande, säger han.